Вибір це приречення
Людина має таку природу, що їй неодмінно потрібно заплутувати себе, закидаючись у вибір.
Вибір між. Вибір для. Вибір від.
Три кити пояснення порозуміння внутрішнього несвідомого стану та зовнішнього осмислення дії. З'ясовуючи вектор направлення потуги вибору, з'ясовую шлях подолання невідомого.
«Вибір від» є пориванням душі й тіла до чогось нового прихилитися, за щось нове взятися, від чогось старого втекти. Людина впадає (свідомо!) до вибору заради майбутнього (метафорично оформленого нового), яке, на її думку, протиставлятиметься минулому (старому). «Вибір від» позначає стан перспективного поневолення. Людина шукає порятунку від минулого рабства, вибирачи неволю в новому (і взагалі в майбутньому). До прикладу, ті персоналії, що втікають з однієї країни до іншої, випрошуючи в іншої країни «політичного порятунку» від першої. Вони ж свідомо полишають кайдани правил попереднього життя, натомість обираючи кайдани правил нового, для них майбутнього життя. Вони полонять себе в нових тенетах заради вивільнення зі старих.
«Вибір для» — екзистенційний вимір. За для того, щоб людина отримала очікувану свободу, їй необхідно порозумітися з собою, зі своїми бажаннями, зі своїми потребами, зі своїми можливостями. Як стверджував Сартр, повинна бути «свобода для», а не «свобода від», так як дія спрямована для чогось завжди ставить орієнтири та освітлює невідомі простори власного життєвого плину. «Вибір для» орієнтує людину на отримання морального, ціннісного, гедоністичного знання, тому що людина чинитиме вибір не за казуальним принципом («пальцем в небо»), а за детермінованим, логічно виваженим судженням, істина якого буде раціонально розумною та осмисленою. «Для чогось» — це задання стратегії дії в напрямку запланованого висновку. Тобто людина, вибираючи для, вже закидає себе в майбутнє, ставиться на місце гіпотетичної відповіді та будує шлях вирішення вибору. Отже, «вибір для» є орієнтуванням на оптимізм, бо людина завжди впевнена, що все пройде і вона, закинута в майбутнє, зіллється з собою, початковою на шляху вибору.
«Вибір між» є одвічною та континуальною проблемою. «Вибір між» є вічним питанням. «Вибір між» висить над людською волею, наче Дамоклів меч, ризикуючи будь-якої миті зірватися й перенести людину в запаморочливий світ прийняття рішення. «Бути чи не бути»! «Вибір між» — це безвихідна ситуація, в якій людина постійно перебуває. Якщо шукати виходу з неї, то знову ж означатиме впасти у вибір.
Вибирати є приреченням людини. Безперервно, безупину, щодня і щохвилини, усе життя. Людина вибирає. Чи їсти, чи ні, чи спати, чи ні, чи гуляти, чи ні, чи співати, чи ні etc. Вибір є песимістичною характеристикою прокладання життєвого шляху, оскільки ми завжди болісно приймаємо одне й відкидаємо інше, зводячи внутрішню впевненість та вольову гордині до мінімального задоволення й піднесення.
Проте попри песимізм беззаперечно можна прогледіти й оптимізм. «Що нас не вбиває, те робить сильнішим». Найпростіше примирення з нігіляцією себе-прояву, зі знищенням уявлення про велич людської свободи є іронія. Весела, життєва, дотепна, кмітлива, спостережлива, уважна та повчальна. Іронія як захист від себе, від свого вибору.
Задаючи тон іронічному представленню виборної ситуації, людина мимоволі розуміє двоякість відношення до світу й сприймає відповідно його цілісно.
Отже, іронія — посмішка над життям.
Вибір між. Вибір для. Вибір від.
Три кити пояснення порозуміння внутрішнього несвідомого стану та зовнішнього осмислення дії. З'ясовуючи вектор направлення потуги вибору, з'ясовую шлях подолання невідомого.
«Вибір від» є пориванням душі й тіла до чогось нового прихилитися, за щось нове взятися, від чогось старого втекти. Людина впадає (свідомо!) до вибору заради майбутнього (метафорично оформленого нового), яке, на її думку, протиставлятиметься минулому (старому). «Вибір від» позначає стан перспективного поневолення. Людина шукає порятунку від минулого рабства, вибирачи неволю в новому (і взагалі в майбутньому). До прикладу, ті персоналії, що втікають з однієї країни до іншої, випрошуючи в іншої країни «політичного порятунку» від першої. Вони ж свідомо полишають кайдани правил попереднього життя, натомість обираючи кайдани правил нового, для них майбутнього життя. Вони полонять себе в нових тенетах заради вивільнення зі старих.
«Вибір для» — екзистенційний вимір. За для того, щоб людина отримала очікувану свободу, їй необхідно порозумітися з собою, зі своїми бажаннями, зі своїми потребами, зі своїми можливостями. Як стверджував Сартр, повинна бути «свобода для», а не «свобода від», так як дія спрямована для чогось завжди ставить орієнтири та освітлює невідомі простори власного життєвого плину. «Вибір для» орієнтує людину на отримання морального, ціннісного, гедоністичного знання, тому що людина чинитиме вибір не за казуальним принципом («пальцем в небо»), а за детермінованим, логічно виваженим судженням, істина якого буде раціонально розумною та осмисленою. «Для чогось» — це задання стратегії дії в напрямку запланованого висновку. Тобто людина, вибираючи для, вже закидає себе в майбутнє, ставиться на місце гіпотетичної відповіді та будує шлях вирішення вибору. Отже, «вибір для» є орієнтуванням на оптимізм, бо людина завжди впевнена, що все пройде і вона, закинута в майбутнє, зіллється з собою, початковою на шляху вибору.
«Вибір між» є одвічною та континуальною проблемою. «Вибір між» є вічним питанням. «Вибір між» висить над людською волею, наче Дамоклів меч, ризикуючи будь-якої миті зірватися й перенести людину в запаморочливий світ прийняття рішення. «Бути чи не бути»! «Вибір між» — це безвихідна ситуація, в якій людина постійно перебуває. Якщо шукати виходу з неї, то знову ж означатиме впасти у вибір.
Вибирати є приреченням людини. Безперервно, безупину, щодня і щохвилини, усе життя. Людина вибирає. Чи їсти, чи ні, чи спати, чи ні, чи гуляти, чи ні, чи співати, чи ні etc. Вибір є песимістичною характеристикою прокладання життєвого шляху, оскільки ми завжди болісно приймаємо одне й відкидаємо інше, зводячи внутрішню впевненість та вольову гордині до мінімального задоволення й піднесення.
Проте попри песимізм беззаперечно можна прогледіти й оптимізм. «Що нас не вбиває, те робить сильнішим». Найпростіше примирення з нігіляцією себе-прояву, зі знищенням уявлення про велич людської свободи є іронія. Весела, життєва, дотепна, кмітлива, спостережлива, уважна та повчальна. Іронія як захист від себе, від свого вибору.
Задаючи тон іронічному представленню виборної ситуації, людина мимоволі розуміє двоякість відношення до світу й сприймає відповідно його цілісно.
Отже, іронія — посмішка над життям.
25 коментарів
приречення людини — безвихідь і відсутність вибору.
починаючи з того, що людина не обирає — народжуватися їй чи ні.
а тут — продовження (порядок — знизу уверх; тобто якшо хтось надумає читати, то спочатку найнижче, потім уверх і так талі):
фінальне припинення також може бути не вибором, а своїм власним сценарієм, закладеним заздалегідь.
я вже мовчу про засудження церквою і нелегальність евтаназії.
1. генетичний код
2. до 3х років батьки та побутові умови, найближче оточення (дід-бабка-вихователька в яслях тощо)
3. 3-6 років — усе оточення, в тому числі й однолітки.
років десь у 7-8 в основному наші життєві сценарії вже сформовано.
дуже грубо і схематично, але десь так.
А ось якщо вибору немає, то це вже обмеження… Правда, тут виникає питання: примусове народження (адже ніхто не питає, чи народжуватися нам) — це теж обмеження волі?
"Іронія як захист від себе, від свого вибору" — так сказав Максим Козменко.
А Свят Вишинський на філософському четвергу двічі висловив таку думку, що іронізуючи, людина тим самим відрікається від свого внутрішнього «я», заперечує його.
Я не згодна з обома. Я б сказала, іронія виступає, скоріше, захистом себе (і свого вибору) від зовнішнього світу. Якимось чином — способом донести свою думку та навіть інструментом самоствердження. Якщо зовсім абстаргуватися від деяких властивостей іронії, то вона виступатиме тільки як спосіб прикрашання думки, спосіб формування думки і її висловлювання. Все.
Ок, але тоді ти не уточнив, що саме маєш на увазі. А сптати я не мала можливості, бо, як людина толерантна, перебивати не люблю, а пауз не було…
А іронія може розглядатися і як психологічне відчуження від світу, і як насмішкувата форма світосприйняття, і як філософська категорія світопояснення, і як діалектична спроба світоосягнення, і як релігійна норма заперечення, і як політична зброя провокації, і як життєва усмішка над проблемами!
Про те, як можна сприймати іронію — цей переліфк мені подобається. Впевнена, він далеко не повний. На зустрічі ми, здається, розглядали (поміж роздумами про сенс життя) тільки деякі з них.
Згодна з тим, що людина мусить обирати. Хіба не в можливості вибору полягає свобода?
І ще. Люблю сперечатися і всяке таке, але ніколи не забуваю однієї цитати. Річард Бах у своїй книзі "Ілюзії" описував ситуацію, що б могло статися, якби його герой зустрів месію. Коротше, суть така (описую цитатами):
«Я заметил, что книжка была какая-то необычная. „Дон, на страницах нет номеров“.
»Нет", — подтвердил он. «Ты просто открываешь ее и попадаешь на то, что тебе необходимо больше всего»
Протягом всього твору автор наводить нам багато цитат із тієї книги. Ось останні рядки останньої глави:
«Мне пришлось прочитать трижды, прежде чем я смог поверить, что на этой странице было напечатано:
»Все
в этой книге
может оказаться
ошибкой."
Що я хотіла цим сказати? Ми можемо сперечатися чи ні, визначати поняття, пояснювати їх і теде, але ніхто з нас не претендує на об"єктивніть. Зрештою, ми всі можемо помилятися.
… проте іронія — це захист однозначно. Хто чого боїться, від того й обороняється :)) і знову повертаємося до вибору!